Translate

onsdag 23 maj 2012

Räkna på fingrarna


Detta med att räkna på fingrarna har ibland varit fult och förbjudet, ibland uppmuntrats i skolornas undervisning. Just nu försöker skolorna att uppmuntra detta, efter att det under min tid i grundskolan närmast varit förbjudet. Numera anses fingerräkning och annan konkret räknande vara ett bra sätt för barn att hitta till den abstrakta räkningen.

I Magnus Celsius (1621-1677) Computus ecclesiasticus, här i andra upplagan från 1673, finns illustrationer som visar hur man kan använda handen och fingrarna som hjälp för minnet i några olika sammanhang.

Magnus Celsius var professor i matematik vid Uppsala universitet, och blev 1675 dess rektor. Han ägnade sig även åt astronomi, botanik och runologi. Jag tänker att om en sådan man uppmuntrat till att använda händer och fingrar som stöd för minnet, är knappast detta något att skämmas över.


Matematik och musik går hand i hand, och jag har sett liknande illustrationer av just händer som stöd för minnet i handskrifter för undervisning i musik - jag hoppas kunna återkomma om detta vid ett senare inlägg.

Vad jag finner speciellt rart med dessa illustrationer är den nogsamt avbildade kanten på skjortärmen med sitt lilla knytband. Det är inte riktigt detsamma som klädbruket hos dagens ungdomar.


Foto: Helena Backman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar