Translate

fredag 2 mars 2012

Krigskonst till fots

Jag har haft nöjet att bläddra i ett mycket slitet och ofullständigt exemplar av den holländska Krychs-Konst te voet... av den tyske militärskriftställaren Johann Jacobi von Wallhausen (1580-1627), tryckt i Arnhem av Jan Jansz 1617. Von Wallhausen gjorde karriär inom det militära i Tyskland och i Nederländerna, och blev så småningom ledare för den första militärskolan i Europa. Han skrev flera böcker inom ämnet, bland annat om krigskonst till häst. Det var under 1600-talet och det Trettioåriga kriget som man började utveckla taktik och logistik inom krigsväsendet på allvar i Europa.


De många plancherna i denna bok har fångat mitt intresse. De detaljerade steg för steg-bilderna som visar handhavandet kring musköt och pik får karaktären av tecknade serier. De åtföljs naturligtvis av instruerande texter.


De graverade plancherna i boken visar - vad jag antar vara - slagfältsuppställningar och det rätta sättet att upprätta läger och andra liknande militära baskunskaper.


Idag ser naturligtvis krigföring helt annorlunda ut. Det står inga slag mellan uppställda soldater med medföljande musikanter längre. När jag sett dessa historiska slag gestaltas på film, har jag undrat vilka regler som följdes på slagfältet. Om jag nu lär mig lite holländska, kanske jag i detta verk har chansen att läsa mig till åtminstone en del av dessa.

Foto: Helena Backman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar