Translate

lördag 28 januari 2012

Bokspännen från 1600- och 1700-tal


Det är intressant att titta närmare på de små detaljerna på gamla bokband. Jag lade märke till en del bokspännen då jag hade anledning att gå igenom vissa hyllor i samlingen. Trots deras litenhet, är de rätt roliga att beskåda på riktigt nära.

På denna första bok, en svensk bibel från 1752 med samtida band, har det ena spännet motivet av Maria med Jesusbarnet, och det andra en man som bär på en kalk. Kanske är det den vuxne Jesus som avbildas här, eller någon annan biblisk person som förknippas med denna symbol (ikonografi är verkligen inte mitt område). Spännena är ca 3 cm i höjd.


Nästa bok som fångade mitt intresse var en hebreisk bibel från 1667, även denna med samtida band. Dessa spännen är ca 4 cm på längden, och har i mitten något som ser ut som ett litet lejon- eller människoansikte.

Även läderremmarna som spännena sitter på är mönstrade, och boken har cicelerade guldsnitt. Vackra snitt är förresten värda ett alldeles eget inlägg, jag återkommer till sådana detaljer vid ett senare tillfälle.

På framsidan av pärmen finns även initialerna H. U., som vittnar om den tidigare ägare som låtit binda in bandet på detta påkostade sätt för sitt eget, privata bibliotek.

De sista spännena har motivet av en man och en kvinna, vända mot varandra, ca 3 cm på längden. Även dessa sitter på en bibel, denna gång en engelsk, ofullständig bibel från 1673.

Jag fick genast associationer till en variant av de s.k. guldgubbar som har hittas vid arkeologiska utgrävningar, exempel finns att se här: Guldgubbar. Nå, motivet med sammanslingrade par har väl alltid varit aktuellt, och i ett sådant här bibliskt sammanhang ligger det nära tillhands att tro att det är Adam och Eva som avbildas på detta sätt.
Foto: Helena Backman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar